Jump to content
Premed 101 Forums
  1. General Premed and Med School Topics

    1. General Premed Discussions

      Premed topics on Canadian med school admissions. Specific med school topics go below in their respective medical school forums.

      207.1k
      posts
    2. Medical Student General Discussions

      An area for Canadian medical students to interact and share information.

      51.4k
      posts
    3. The Lounge

      Non-medical discussions go here.

      79.1k
      posts
    4. Research Discussions

      Discuss research topics and opportunities here, including NSERC.

      5.4k
      posts
    5. Non-Traditional Applicants/Grad Students

      A forum for non-standard applicants who have taken a less direct pathway to medicine or dentistry. Discussions including applications, family, and career changes.

      20.4k
      posts
    6. MCAT Preparation

      Discuss MCAT review courses and strategies for the Medical College Admissions Test.

      41k
      posts
    7. Medical School Interviews

      Got a medical school interview? Debates, discussions, and ethical scenarios go here.

      16.8k
      posts
  2. Healthcare Professions

    1. Dental Student General Discussions

      An area for Canadian dental students to interact and share information.

      81.5k
      posts
    2. Optometry Discussions

      An area for Canadian optometry students and applicants to interact and share information.

      469
      posts
    3. Veterinary Medicine Discussions

      An area for Canadian veterinary students and applicants to interact and share information.

      4.3k
      posts
    4. Podiatry Discussions

      An area for Canadian podiatry students and applicants to interact and share information.

      1.1k
      posts
    5. Physician Assistant and Nurse Practitioner Discussions

      An area for Canadian PA and NP students and applicants to interact and share information.

      2.3k
      posts
    6. Nursing Discussions

      An area for Canadian nursing students and applicants to interact and share information.

      1.4k
      posts
    7. Pharmacy Discussions

      An area for Canadian pharmacy students and applicants to interact and share information.

      6.1k
      posts
    8. Physiotherapy and Occupational Therapy Discussions

      An area for Canadian physiotherapy and occupational therapy students and applicants to interact and share information.

      27.7k
      posts
  3. Ontario Medical Schools

    1. General Ontario Discussions (OMSAS)

      General Ontario med school topics: eg. tuition, seats, cutoffs, OMSAS applications.

      34.7k
      posts
    2. 37.2k
      posts
    3. 45.6k
      posts
    4. 26.4k
      posts
    5. 38.4k
      posts
    6. 35.2k
      posts
    7. 9.4k
      posts
  4. Quebec Medical Schools

    1. General Quebec Discussions

      General Quebec premed and med school discussions, including CEGEP.

      15.2k
      posts
    2. 32k
      posts
    3. 80.8k
      posts
    4. 17.1k
      posts
    5. 29.5k
      posts
  5. Atlantic Medical Schools

    1. 19.5k
      posts
    2. 7.1k
      posts
  6. Western Canadian Medical Schools

    1. 56.4k
      posts
    2. 23.6k
      posts
    3. 30.8k
      posts
    4. 10.7k
      posts
    5. 10.4k
      posts
  7. Resources for Med School, Residencies, and Practising Physicians

    1. Med School Orientation 101

      Incoming med student? Discussion on Orientation topics: eg. financial aid (loans, LOC's), insurance, etc.

      6.4k
      posts
    2. The Preclinical Years (Med 1 and 2)

      Doing your basic sciences? Share links on the basic sciences and the USMLE Step 1.

      1.7k
      posts
    3. Clerkship Rotations and Electives (Med 3 and 4)

      On the wards? Links for electives, clinical medicine, and the USMLE Step 2 and MCCQE/LMCC Part 1 exams.

      4.9k
      posts
    4. CaRMS and CaRMS applications

      Prepping for CaRMS? Discuss strategies for your CV's, LOR's, interviews, etc.

      28.8k
      posts
    5. Primary Care Residencies

      Discussions on Family Medicine, Community Medicine, Occupational Medicine, Emergency Medicine, Internal Medicine, Obstetrics/Gynecology, Pediatrics, and Psychiatry.

      12.9k
      posts
    6. Surgery and Surgical Subspecialty Residencies

      Discussions on General Surgery, Cardiac Surgery, Neurosurgery, Ophthalmology, Orthopedic Surgery, Otolaryngology, Plastic Surgery, and Urology.

      3.9k
      posts
    7. Diagnostics, Imaging, and Therapeutics Residencies

      Discussions on Radiology, Nuclear Medicine, Radiation Oncology, Pathology and Lab Medicine.

      3.5k
      posts
    8. Other Specialty Residencies

      Discussions on Anesthesiology, Dermatology, Medical Genetics, Neurology, and Physiatry.

      1.7k
      posts
    9. General Resident Physician Discussions

      An area for Canadian residents to interact and share information. Find physician salaries here.

      5.1k
      posts
  8. US and International Medical Schools

    1. 28.6k
      posts
    2. 10k
      posts
    3. 1k
      posts
  9. Information Exchange (Book reviews, For Sale, and Housing)

    1. Textbook and Equipment Reviews

      Your Consumer Reports for medical textbooks and equipment.

      1k
      posts
    2. For Sale/Trade Classifieds

      Your place to sell old premed and medical items (eg. MCAT/DAT supplies, textbooks, etc). No dealers please.

      4.6k
      posts
    3. Housing Classifieds

      A venue for finding short and long-term housing for premed and med students.

      2.2k
      posts
  • Chatbox

    Load More
    You don't have permission to chat.
  • Posts

    • En fait, dans son exemple, on peut pas vraiment savoir si la cote de 38 est proche d'un Q4 parce qu'on connait pas la médiane de la journée où l'étudiant hypothétique a passé son casper. Avoir une note de 74% ne veut pas dire être proche du Q4, c'est pas comme ça que ça fonctionne. Donc effectivement c'est difficile à calculer comme ça et c'est pas nécessairement un bon calcul, mais ça reste que la réalité c'est qu'on sait pas vraiment ce qu'ils reçoivent comme résultat pour notre casper ni comment ils l'utilisent dans le calcul, et que la cote n'est absolument pas tout, donc peut-être que c'est une situation qui se peut, au même titre que peut-être que c'est une situation qui ne se peut pas. C'est assez difficile à prédire.
    • Encore une fois, 100% d'accord avec toi! Ça a été le cas pour moi. J'habite plus près de St-Hyacinthe que de Rimouski et c'est mon 2e choix, alors j'ai pas appliqué à Rimouski. Si ça avait été une seule demande pour les deux campus (comme med) alors j'aurais rank les 2 campus, mais la de payer 2 fois quand en plus les frais d'admission ont augmenté pas mal cette année... Mais en même temps, je pense que ça peut aussi jouer dans les deux sens. Tous les étudiants qui sont plus dans l'est du Québec, mais pour qui med vet est leur 2e choix, vont peut-être avoir juste appliqué à Rimouski et pas à St-Hyacinthe. Bref, j'ai bien hâte de voir à quoi ça va ressembler quand on va avoir un meilleur portrait de la situation avec les refus/acceptations/LA  
    • Je trouve cet exemple aberrant personnellement. Jamais un candidat avec une cote R de 30 déclassera quelqu'un avec ce profil. Une cote R de 38 avec un Q3 (quasiment 4) aura assurément une acceptation directe, tandis que quelqu'un avec 30 ne fera même pas la liste d'attente. Déjà que les propos anxiogènes aident peu les pauvres âmes sur ce forum, il faut au moins s'assurer de leur véracité...
    • Je pense aussi que les gens pour qui med vet est leur premier choix auront tendance à aller à n'importe où, mais par contre probablement que ça pourrait convaincre quelques personnes hésitant entre med vet et physio, par exemple, comme deuxième choix d'où ma supposition que les critères d'admission seront légèrement inférieur à St-Hyacinthe
    • I fully agree with everything you just said! I meant more like the decision committee will base its decision solely on the interview, it will not look at the CRU then, so the boost won't matter anymore (except for UdeS if I'm not mistaken).   But of course, luck plays a big role in the process as a whole!
    • Sauf que j'ai déjà lu quelque part que les unis ne recevaient pas nos résultats en notes/pourcentage, mais plutôt en score z, ce qui rend les choses un peu différentes. Dans le sens que dans une journée « forte », si la médiane est 87%, alors quelqu'un qui a 85% va avoir un Q2, mais dans une journée « faible » si la médiane est 79%, alors quelqu'un qui a 81% va avoir un Q3. La personne qui a un Q2 (avec 85%), son score z va être négatif parce qu'il est sous la médiane, tandis que la personne qui a un Q3 (avec 81%) son score z va être positif parce qu'il est au-dessus de la médiane, mais pourtant en « valeur absolue » le Q2 est meilleur que le Q3, il a juste eu la malchance d'être dans une journée « forte »... Mais en même temps j'ai essayé de retrouver l'info sur le site d'Altus et ça dit pas ce qu'ils envoient aux unis, seulement qu'ils envoient « notre résultat » sans qu'on sache vraiment c'est quoi... I wish que les processus d'admission étaient plus transparents... mais j'espère vraiment que c'est notre note/% qu'ils reçoivent parce que d'envoyer des score z basés seulement sur notre journée je trouve ça un peu ridicule... je trouve qu'ensuite ça permet justement pas de vraiment bien comparer les candidats but oh well...
    • I agree with all that radd said - except for the last sentence that I made a separate last paragraph and put in italics. I do not know the breakdown of how each component of consideration factors in for each med school in making their final decisions.  I do know based upon my experience - in addition to being a competitive applicant who is able to make good strategic decisions along their path at each crossroads - that "luck" plays a critical was accepted.  role, be it for med school application/acceptance, residency and career path. Certainly, creating and/or seeing opportunities, networking, being likeable and a team player, timing helps to create an atmosphere in which your chances are maximized. As a small example, I was on the Wait List for med school and only was accepted in August. However, that year the Wait List moved more than it had in the previous several years and as a result, I was accepted. Had I applied the previous year, I would not have been accepted. I could present many other examples where pure luck played a role in molding my future.  
    • Exact! Avec le nouveau campus cette année c'est plus difficile de se faire une idée, surtout que med vet le gère différement de med. C'était vraiment 2 demandes d'admission différentes, donc ça implique le double du coût, tandis que med c'est une demande et ensuite les gens rank les campus en fonction de leurs préférences. Alors, contrairement à med, on peut pas vraiment se dire que pas mal tout le monde qui a appliqué à un campus a aussi appliqué à l'autre, et ça va aussi être 2 listes d'attente différentes donc ça va être plus difficile d'avoir une idée de comment ça va bouger... Pour la localisation, je sais pas trop si ça va réellement jouer pour ceux qui désirent vraiment faire med vet. St-Hyacinthe peut aussi être pas mal loin pour plein de gens au Québec, la province est grande et c'est le seul programme, donc je pense que les gens qui veulent vraiment être acceptés seront prêts à aller soit à St-Hyacinthe, soit à Rimouski. But that's just my two cents
    • Par curiosité, savez-vous pourquoi ils font ainsi? Merci
    • Bonjour,   J'étudie en sciences biomédicales et je souhaite prendre des cours d'été pour la session E2024. j'ai déjà choisi 2 cours aux choix (1 cours de langue et GER-1016D), mais je voulais prendre un cours à option aussi, il y en a 3 qui se donnent cet été. Ce serait vraiment apprécié de recevoir vos avis sur les cours suivants ;   - AUD-1131 (Anatomie et physiologie : audition, équilibre, phonation) : enseignante ; Julie baril - AUD-1132 (Psychoacoustique et perception de la parole) : enseignant ; François champoux - PSY-2254 (Maturité et vieillesse) : enseignante ; Patricia Nadeau Merci beaucoup!
    • Cote R: 35.643 Casper: Q4 Bonne chance!
    • Ceci étant dit, le test Casper peut jouer un méchant tour aux candidats au point où un candidat avec une très bonne cote R de 38 et un très bon Q3 (74%) se verra déclassé par un candidat avec une cote ''médiocre'' de 30 et un excellent Q4 (90%). Si on utilise les propostions 60%, 40% le deuxième dépassera de presque 2 points le premier!    
    • NO. Your chances to get into med school for UdeM are based upon your competitive advantage, if any, including the boost. You go through the orocess, MEMFI, Casper, CRU, Z score, whatever. If somebody did their undergrad at Concordia, McGill, Laval, UdeM wherever scorses betrter than you in this lottery of musical chairs, then tough luck.
    • Comme l'avait bien expliqué @Radd dans un post précédent, il devrait y avoir une première grosse vague vers la mi mai.  
×
×
  • Create New...