Jump to content
Premed 101 Forums

50-70% Acceptance rate?


Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Actually Ibiza,

 

I'm not quite sure about numbers. Statistically, they say that over 1200 people apply to the school. And only about 200 get in. Obviously, they accept a little more than that, due to refusals and whatnot, so let's say, that about 300 people get in. 300 out of 1200... so that makes it what 25% ? I think that would sound about right, because 50-70% is insane, that definitely doesn't seem plausible.

 

How do you find school ? :)

 

Citan, as for GPA cutoffs, i don't think Laval can have a gpa cutoff because it doesn't work on a GPA system. It works rather on CRU (cote de rendement universitaire) and CRC (cote de rendement collegial). Also, i don't think it has a minimum. It just decides to let's say interview 400 people - it's gonna be the top 400.......

 

CY

Link to comment
Share on other sites

Let me just say this...CRC = WORST GRADING SYSTEM EVER. In CÉGEP, I could get 20 points above the group's average in physics and never get a CRC higher than 30...:mad:

 

Yet in french classes, I had six points above the average and got 30...:confused:

 

I vastly prefer the GPA system. When schools want a 3.7 on 4.0, you KNOW it's 80% or better...no fancy crap...:eek::cool:

 

Oh well, congrats for getting in by the way. You overcame quite a lot, especially with that system.

Link to comment
Share on other sites

Citan,

 

I agree, CRC sucks. Never made much sense to me. When i was in Cegep, think i came out w/ a 30 - but with disparities btw 24 and 38 !! Never made any sense. CRU are even worse - my CRU is different btw each university, sometimes by a LOT! We're not talking little decimals here, but a few full points ! I guess that in a way, each school determines what's more important for them, and ponderates it differently. Also, depending on the program in which you are, that also changes the ponderation, the more 'difficult' the program is, they give you more points... Anyways, so glad it's all over.

 

Not much better though, currently applying to residency, we'll see how different schools perceive me...blehhhhhhhhhhhhhh.

 

CY

Link to comment
Share on other sites

Oh come on, there's no CRC involved with residencies, right? :P

 

As far as I'm concerned, I better stay away from francophone med schools. I got a terrible first semester (something around 3.2 on a 4.0) and I shudder to think what would my CRC would be for that particular semester. Thank goodness, I didn't get anything below 79.6% last semester.

Link to comment
Share on other sites

No CRC - but more like ponderations of grades, interviews, evaluations, letters of references, letters of motivation... all different from one univ to another. So one *might* care that i got a B in cardiology whereas another will more look at my sucky letter of motivation......or whatever.......ack. I hate application processes. I think i've done enough applications in my life... NO MORE!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ca depends vraiment des annees - c'est difficile a dire qu'un 3.6 ou un 3.7 va automatiquement donner des entrevues, ca depends de la qualite des autres etudiants qui appliquent en meme temps!

 

J'avais >3.8 en biochimie lorsque j'ai ete acceptee - et en fait, j'avais ete sur les 3 listes d'attente des univ franco (pas applique a McGill - MCATs were borderline so i figured...meh why spend the money - probably a mistake now that i think back).

 

Et de ce GPA - ma CRU differait de 32 a 37 dependant de l'universite...alors...!!! :confused:

 

CY

Link to comment
Share on other sites

Est ce qu'on vous dit votre CRU dans la lettre de la liste d'attente ou de refus?

Je suis resident du quebec et j'ai applique aux trois universites francophones.

J'ai envoye un courriel pour demander c'est quoi la moyenne minimale pour etre accepte, ils m'avaient repondu(laval) au moins 9.1/10 qui est presque impossible......C'est juste une question de temps et je vais recevoir ma lettre de refus.

Link to comment
Share on other sites

Apres l'application, lorsque vous recevrez vos reponses, les universites vous donnent votre CRU. Par contre, vous allez voir qu'il y a une grande disparite entre les universites, puisqu'elles accordent de l'importance differemment aux programmes dont vous venez et tous le tralala.

 

9.1/10 ? Qu'est-ce que c'est ca exactement ? Nulle part n'ai-je eu des notes sur 10 ????

 

CY

Link to comment
Share on other sites

On Utilise ce systeme a l'universite d'ottawa, un A c'est un 9/10, un A+ c'est un 10/10. Je viens du programme en soins infirmiers qui n'est pas un programme difficile, mais par example je prenais tous mes prealable durant l'annee d'etude comme cours supplementaires, j'ai finis 83 credits en 2 ans et mes notes aux cours de sciences sont excellents et beaucoup plus mieux que mes notes en soins infirmiers..... c'est dommage qu'ils ne prennent pas ca en consideration.

Link to comment
Share on other sites

Je trouve 9.1 sur 10 c'est comme des A+ sur la plupart des cours...... j'ai envoye un courriel demandant le calcul de mon cRU, Je vais vous dire s'ils me reponderont.

C'etait combien ton CRU calcule par les 3 universites quebecoises?

 

Est ce qu'on a d'autres choix que ces universites si on est residents du quebec?

Link to comment
Share on other sites

Bonjour hippie,

 

ma situation a déjà été similaire à la tienne:

 

graduation ergo U.Ottawa 1998

accepté Med U Laval 1998

moyenne B.Sc. ergo = 8.4/10

CRU Laval 35.416

nombre de place en '98 à Laval = 109

en 2007 ? sûrement autour de 200

 

À ta place, je dormirais sur mes deux oreilles

Tu es résident du Québec, n'est-ce pas? C'est seulement ce qui compte pcq tu ne sera pas considéré comme ontarien.

 

mon e-mail : jepeto3@yahoo.com

n'hésite pas

 

 

NB:

Cutie Yellow, tu as appliqué via OMSAS comme québécoise, c'est pourquoi tu n'as pas eu d'entrevue. La province d'origine est la chose la plus importante, bien au-delà des notes.

Link to comment
Share on other sites

Je sais, je sais...vive la province de residence!

 

Enfin, ce n'est pas trop grave apres tout, rester au Qc veut dire moins de frais de scolarite! Et puis, maintenant que je termine, ma residence peut se faire un peu partout (en esperant...)

 

J'ai deja commence a recevoir des dates d'entrevues- SCARY.

 

Ne desespere pas Hippie, j'ai une amie ici a LAVAL qui a fait son bac d'ERGO a l'U d'Ottawa, faudrait que je lui demande sa note sur 10.... histoire a suivre.

 

CY

Link to comment
Share on other sites

hippie

 

non seulement ne désespère pas, mais tes notes sont supérieures à ce que j'avais et il y a plus de place en 2007 qu'en 1998. Je ne pense pas que le nombre total de demandes soit beaucoup plus grand qu'il y a dix ans.

 

 

Merci pour le support :D

J'ai pas 9.1 c'est ca le probleme, mais je croise les doigts et je vais raconter qd j'aurai des nouvelles.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...