Jump to content
Premed 101 Forums

Prêts Et Bourses Du Gouvernement En Med (Afe.gouv.qc)


Recommended Posts

Hello!

 

Je me demandais comment sont traitées les années d'études en Médecine en ce qui à trait au programme de prêts et bourses du gouvernement (Québec): Je me suis fait dire il y a quelques années que les 2 années de pré-externat sont considérées comme étant des études du premier cycle, alors que les deux années d'externat sont calculées comme étant du 2e cycle.

 

Je demande car puisque je viens de finir un bac, il ne me reste plus qu'un an à pouvoir bénéficier de l'aide financière accordée aux gens de premier cycle.

 

Dunke schoen!

Link to comment
Share on other sites

Hello!

 

Je me demandais comment sont traitées les années d'études en Médecine en ce qui à trait au programme de prêts et bourses du gouvernement (Québec): Je me suis fait dire il y a quelques années que les 2 années de pré-externat sont considérées comme étant des études du premier cycle, alors que les deux années d'externat sont calculées comme étant du 2e cycle.

 

Je demande car puisque je viens de finir un bac, il ne me reste plus qu'un an à pouvoir bénéficier de l'aide financière accordée aux gens de premier cycle.

 

Dunke schoen!

 

À ma connaissance, ce n'est pas vrai. Pendant si longtemps que tu seras étudiant de 1e cycle, ce sera traité comme des études de 1e cycle. Le seul détail est que pendant la résidence médicale tu seras réputé comme "aux études", alors tu ne seras pas obligé de commencer à rembourser le prêt avant que tu finisses la résidence médicale.

Link to comment
Share on other sites

According to McGill's financial advisors, med school counts as undergraduate education for AFE. For medicine, AFE will fund up to 59 months of undergrad, with the last 9 months loans only. Medicine at McGill is a 12 month/year program for the first 3 years, and 8 months for 4th year.

 

If you have had aid in undergrad from AFE for your bachelor's, that will be subtracted the 59 months of eligibility for AFE.

Link to comment
Share on other sites

Sharp answer oshaku thanks!

 

I had 24 months (3x8) in undergrad, so I've got 35 months left. Basically 3 years. Sweeet 

 

My guess is, if we have more months given for our undergrad, our debt limit is also higher? I will call l'afe tomorrow to clear that up

Link to comment
Share on other sites

My understanding is for the next 26 months (50-24=26), your debt limit is still 409/month (or however much they calculate it to be). For months 27-35, everything AFE gives you is in loans, and with nothing being converted to bursaries, so yeah I guess you can see it as having a higher (unlimited) debt ceiling.  And then for months 36-end of med school, you'll have to find your own funding. 

 

But don't trust everything you hear on the internet.  Calling's always a good idea! 

Link to comment
Share on other sites

Hello Username92,

 

   Unfortunately, nope. The maximum debt limit is 36000$ despite if you are pursing two bachelor degrees or if you switch programs. So if you already have had 20000$ as debt limit for your previous bachelor degree, you will have maximum 16 000$ debit limit. They would stop giving money past 60 months of studying full-time for anyone. 

   The AFE office needs funding and with the new austerity measure, I don't think that the policy will go more clement in the next few years for student loans and bursary -_-

Yep, I will call and post whatever they say here!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...