Jump to content
Premed 101 Forums

Improve my French


Recommended Posts

Hi guys, I'm new to this forum. I was born and raised in Montreal and I've always attended English schools. I'm currently in CEGEP and I realize that my french sucks. I can read French without much difficulties and I can write well enough for someone else to understand. My main problem is my spoken French. It's so terrible that most times others have no idea what I'm saying. I don't really have anyone to practice speaking in French with. I really want to improve my French this summer and I'm willing to put in as many hours as necessary. I also don't mind paying for classes. Can anyone give me any suggestions? Maybe things that have worked for you to improve your French? Thanks.

Link to comment
Share on other sites

Pour pratiquer ton français ;)

 

Le mieux, c'est de s'immerger dans la langue elle-même. Je sais que ce n'est pas toujours évident pendant l'année avec les études, mais c'est vraiment ce qu'il y a de meilleur. Tu pourrais peut-être le faire durant l'été :) Il ne faut pas avoir peur de parler, même si c'est pas extra au début, tu vas t'améliorer rapidement ! (Ma famille et moi avons accueilli beaucoup d'étudiants étrangers et l'immersion, ça donne vraiment des résultats impressionnants!)

Link to comment
Share on other sites

Thanks, I'll definitely watch a lot of French media. Do you think it's possible that with enough effort, I'd be proficient enough in French to apply to a French university for 2013 fall? Thanks.

 

The dfficulty is that you shall be required to write a very difficult French exam and need a top score to be even able to do the MEMFI if you are selected.

Link to comment
Share on other sites

The dfficulty is that you shall be required to write a very difficult French exam and need a top score to be even able to do the MEMFI if you are selected.

 

Et meme quelqu'un qui a fait son secondaire et son cegep en francais risque de ne pas avoir le score exige. Je pense que l'UdeM veut pas d'anglos, parce qu'il y a plus de chances qu'ils quittent le Quebec (ou peut-etre ils aiment pas les anglophones tout court).

Link to comment
Share on other sites

Si c'est comme le test de français au cégep, ça doit être assez difficile. Notre école secondaire nous avait préparé pendant 2 semaines et je me considère assez bonne en français (1 faute aux 1000 mots en temps normal), mais j'ai quand même eu seulement 80-85%... Beaucoup de personnes l'ont poché ou ont eu une note limite.

 

C'est le vocabulaire qui tue. :P

Link to comment
Share on other sites

Si c'est comme le test de français au cégep, ça doit être assez difficile. Notre école secondaire nous avait préparé pendant 2 semaines et je me considère assez bonne en français (1 faute aux 1000 mots en temps normal), mais j'ai quand même eu seulement 80-85%... Beaucoup de personnes l'ont poché ou ont eu une note limite.

 

C'est le vocabulaire qui tue. :P

 

Tu parles de l'Epreuve Uniforme?

Le TFI, ca porte sur les regles d'exceptions d'apres ce forum. Une bonne facon de cracher sur les anglophones d'une maniere cachee (s'ils le fesaient de maniere ouverte, ils auraient peut-etre ete poursuivis en justice).

Link to comment
Share on other sites

Non, l'Épreuve Uniforme, c'est probablement l'examen de français le plus facile du cégep :P En plus que c'est Pass/Fail ;;

 

Non, le test d'entrée au cégep en français pour te placer en mise à niveau ou français 1. Ça porte sur les règles d'exceptions : c'est pour ça que mon école nous avait préparé un peu :P

Link to comment
Share on other sites

Non, l'Épreuve Uniforme, c'est probablement l'examen de français le plus facile du cégep :P En plus que c'est Pass/Fail ;;

 

Non, le test d'entrée au cégep en français pour te placer en mise à niveau ou français 1. Ça porte sur les règles d'exceptions : c'est pour ça que mon école nous avait préparé un peu :P

 

Quand j'ai fait le test de francais (a Ahuntsic en 2008), c'etait facile, et personne m'avait prepare a ca dura durant le secondaire. Mais je ne rappel pas s'ils y avait les regles d'exception, tout ce que je me rappel, c'est une production ecrite de 250 mots (je crois je devais me baser d'un texte sur Monsieur Blink). Bref, comme c'est il y a 4 ans, j'ai surement oublie des trucs, mais je sais que c'etait facile.

Pour l'EUF, on dirait c'est seulement l'orthographe qui peut faire couler (genre 96% des echecs c'est a cause de ca).

Link to comment
Share on other sites

J'ai eu à faire le TFI pour être admis à l'UdeM (j'avais pas fait tout mon secondaire/cégep en français mais je viens d'une famille francophone).

 

Honnêtement, il n'y a AUCUNE notion de grammaire dans ce test. Ce n'est que de la compréhension du français oral et écrit. Mais la difficulté pour les anglophones, c'est que le test porte sur du français INTERNATIONAL, donc ce n'est pas le français qu'ils sont habitué d'entendre ou de voir au Québec. Il y a beaucoup d'expressions à comprendre qui sont parfois très subtiles.

Link to comment
Share on other sites

I didn't mean applying to French med schools. What I had in mind is actually applying to école polytechnique for engineering. Does this make a difference?

 

(P.S. I am not interested in medicine. I posted on this forum because it was the most active forum that I found when I searched for quebec forums in google... My apologies.)

Link to comment
Share on other sites

I didn't mean applying to French med schools. What I had in mind is actually applying to école polytechnique for engineering. Does this make a difference?

 

(P.S. I am not interested in medicine. I posted on this forum because it was the most active forum that I found when I searched for quebec forums in google... My apologies.)

 

You should have stated this before...

Link to comment
Share on other sites

You should have stated this before...

 

Sorry, I forgot to. On a side topic, my R score is 33.4 (1st semester Pure & Applied) . I think this semester's will be a bit higher. If my final R score at the end of CEGEP is 34-35 , would I have a chance at getting accepted to the Med P program at McGill, if I change my mind?

Link to comment
Share on other sites

Sorry, I forgot to. On a side topic, my R score is 33.4 (1st semester Pure & Applied) . I think this semester's will be a bit higher. If my final R score at the end of CEGEP is 34-35 , would I have a chance at getting accepted to the Med P program at McGill, if I change my mind?

 

Yes, and into their engineering program (instead of having to go to Polytechnique). But you must have ECs.

So, you said you may change your mind..

Link to comment
Share on other sites

Yes, and into their engineering program (instead of having to go to Polytechnique). But you must have ECs.

So, you said you may change your mind..

 

Thanks for the info. However, if I pursue engineering I'd rather go to Polytechnique than McGill. Medicine seems interesting but I dislike memorizing so I don't think I'll ever be able to survive med school. :(

Link to comment
Share on other sites

If you live in Montreal, I don't think that you'd have any trouble to find someone who can practice French with you. Where ever you go, try to use French as often as possible :)

 

As Future Doc has mentioned earlier, TFI has many questions on anglicism which could be confusing for anglophones. Here's a well designed website on French improvement which I found pretty useful for TFI preparation:

http://www.ccdmd.qc.ca/fr/

Link to comment
Share on other sites

If you live in Montreal, I don't think that you'd have any trouble to find someone who can practice French with you. Where ever you go, try to use French as often as possible :)

 

As Future Doc has mentioned earlier, TFI has many questions on anglicism which could be confusing for anglophones. Here's a well designed website on French improvement which I found pretty useful for TFI preparation:

http://www.ccdmd.qc.ca/fr/

 

Thank you :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...