Jump to content
Premed 101 Forums

Can we rely upon advice given by members of premed.101.com?


Recommended Posts

One of our mods, Maxime, thought it would be a good idea for us to have discussion on this topic.

 

As he rightly suggests, it is common sense that we cannot simply rely upon what is said here. People giving advice may be mistaken, although in good faith, and they may state inaccurate facts.

 

It is therefore imperative that members exercise their autonomy and caution in filtering any advice given so that one may reach an independent and informed judgment. And if in doubt, members are urged to go directly to the cegep, university or med school involved, as the case may be, and seek clarification.

 

As it is important that there be a dedicated thread on this topic that is not otherwise polluted, I urge the members to give their own views on this important topic.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

C'est clair que les gens doivent faire preuve de jugement comme n'importe quand dans la vie. Si quelqu'un dit: pour rentrer après un bac il faut tel et tel prérequis pour l'université, on s'attend que ca soit justifié par un site officiel.

 

Donc il faut prendre les conseils ici un peu comme wiki. Pas de source? this piece of advice is a stub.

 

Maintenant il y a des conseils qui n'ont pas besoins d'avoir de source, comme par exemple stratégies pour travailler, etc. La c'est faire preuve de jugement.

 

Je sais que ce post est surement suite au bashing injuste de Robin Hood, mais je ne pense pas qu'il y a ait eu à ce point de grands écarts de désinformation dans la section Quebec du forum.

Link to comment
Share on other sites

mais je ne pense pas qu'il y a ait eu à ce point de grands écarts de désinformation dans la section Quebec du forum.

 

Sincèrement, je connais beaucoup de personne qui sont partit de se forum et qui rient litéralement de ce forum en raison de ce qui se dit... je trouve ça triste... disons que ça l'a pas mal changé il me semble en 1 an

Link to comment
Share on other sites

Sincèrement, je connais beaucoup de personne qui sont partit de se forum et qui rient litéralement de ce forum en raison de ce qui se dit... je trouve ça triste... disons que ça l'a pas mal changé il me semble en 1 an

 

Alors c'est bien triste. Je lis rarement les threads ''premed'' je lis surtout les threads de médecine. Si les threads ''premed'' (comment rentrer etc) sont devenus de la poubelle c'est triste.

Link to comment
Share on other sites

Je suis d'accord avec willz.

Disons que le forum était plus léger avec moins de spammers qui ne contribuent en rien. (Je ne parle vraiment pas de Robin Hood ici, pas de sarcasme) Ce qui m'énerve, c'est que ces gens donnent souvent leurs avis, basés sur rien, et détournent le post original en ajoutant des choses plutôt inutiles.

Je ne les nomme pas mais on a tous en tête 1 ou 2 personnes comme ça...

 

Edit: sinon, pour répondre à F_d, je trouve que c'est justement en partie à cause de ça que la qualité du forum est moindre qu'avant.

Link to comment
Share on other sites

Sincèrement, je connais beaucoup de personne qui sont partit de se forum et qui rient litéralement de ce forum en raison de ce qui se dit... je trouve ça triste... disons que ça l'a pas mal changé il me semble en 1 an

 

C'est plate ça car il y a des membres qui restent présents sur ce forum justement pour aider les gens du mieux qu'ils le peuvent et ont parfois des opinions judicieuses

 

C'est SÛR qu'il faut être vigilant avec ce qu'on lit sur internet et premed101 ne fait pas exception

Link to comment
Share on other sites

Sincèrement, je connais beaucoup de personne qui sont partit de se forum et qui rient litéralement de ce forum en raison de ce qui se dit... je trouve ça triste... disons que ça l'a pas mal changé il me semble en 1 an

 

C'est vrai qu'on ne voit plus Sultanator !

Mais Tigars53 et willy1313 sont encore là.

Link to comment
Share on other sites

Je dois dire que dans mon cas, j'ai pris un assez gros risque en écoutant ce que l'on ma dit tête baissée, si on veut. C'est sur que cela est risquer, mais lorsque deux personnes différentes mon confirmées la même chose face à mon plan d'action, j'ai foncés. A la place de finir ma 12 année en Alberta, ou j'habite, j'ai décider de retourner au Québec (ou j'y suis née) afin de prendre le cours sciences de la natures au cégep. Je n'étais pas sûr si j'allais être accepté vu qu'ils n'acceptent pas beaucoup d'élèves hors-provinces, mais non seulement suis-je acceptés, mais on ma approcher pour faire du tutorat en anglais. Ce qui me plait beaucoup. Je fais présentement du tutorat en français à Calgary et je trouve ironique le changement de situation. Il faut aussi ajouter qu'il vont surement me crédités mes cours d'anglais ainsi qu'un cours de biologie en plus des cours de français, vu le cours universitaire en français que j'ai déjà complétés. C'est sur que ces un changement de situation assez radicale, mais j'ai bien hâte de débuter ma nouvelle année scolaire.

 

Donc en gros, sans l'aide de ce forum je n'aurais point l'idée d'une possibilitée autre que de finir ma 12ième année à Calgary. Il va s'en dire que si l'avis que nous recevons semble loufoque ou fausse, mieux vaut confirmer que regretter.

Link to comment
Share on other sites

Ça reste un forum et il ne faut pas trop s'en faire avec ça. Quelqu'un qui chercher véritablement de la rigueur sur des détails d'admission demandera directement de l'information aux responsables officiels des universités.

 

Ce qui serait bien serait de travailler sur un sticky d'information pour les admissions des programmes en santé. Capucine avait fait quelque chose de bien mais c'était plutôt pour les cégepiens. Il serait possible de continuer quelque chose dans le genre avec les universitaires (exemple d'info: ULaval ne permet pas aux universitaires hors université Laval qui sont en cours de Bac entre 12 et 75 crédit de faire une demande d'admission en médecine... en fait je ne suis même pas sûr de cet info).

 

Personnellement, quelque chose qui m'a nuit grandement a été de croire ceux qui disaient que les MEMs ne devaient avoir aucune préparation "rester au naturel". Yeah, right...

Link to comment
Share on other sites

Personnellement, quelque chose qui m'a nuit grandement a été de croire ceux qui disaient que les MEMs ne devaient avoir aucune préparation "rester au naturel". Yeah, right...

 

Euh en fait c'est très vrai pour beaucoup de monde... et je suis une de ces personnes. J'en connais beaucoup d'autres qui ne se sont pas préparées et ont aussi très bien réussi :) Mais c'est pas bien bien difficile d'imaginer que tout le monde a une préparation différente pour n'importe quelle entrevue.

Link to comment
Share on other sites

Personnellement, quelque chose qui m'a nuit grandement a été de croire ceux qui disaient que les MEMs ne devaient avoir aucune préparation "rester au naturel". Yeah, right...

 

Eh bien, je l'ai fait aucune préparation pour le MEM et juste étant naural et improvisée était mon ticket pour l'école de médecine. :P To each their own.

Link to comment
Share on other sites

Euh en fait c'est très vrai pour beaucoup de monde... et je suis une de ces personnes. J'en connais beaucoup d'autres qui ne se sont pas préparées et ont aussi très bien réussi :) Mais c'est pas bien bien difficile d'imaginer que tout le monde a une préparation différente pour n'importe quelle entrevue.

 

Je te crois entièrement que tu l'as fait sans te préparer. Quand j'ai demandé une première fois, s'il y avait moyen de se préparer, je l'ai encore plus cru quand 10-15 personnes me l'ont le confirmer qu'il n'y avait rien à faire.. je me suis dit ok j'ai vraiment pas besoin de préparation. Même sur le site officiel des universités on le dit: "Il n'y a pas de préparation aux mini-entrevues multiples."

 

Mais c'est pas vrai pour tout le monde. Tsé... t'as quoi comme bagage ? ... ok psycho (j'imagine avec ton pseudo)... donc t'as une idée comment aborder des gens en crise... moi ce que j'ai comme bagage... ok j'ai un DEC, j'ai déja chauffé des 10 roues, j'ai fait de la mécanique lourde... pas terrible comme bagage pour parler avec quelqu'un de suicidaire. Tu vois ce que je veux dire...

 

L'été passé, sur ce forum, je disais sensiblement la même chose, soit que quelques heures de préparation m'auraient fortement aidé et je regrettais de ne pas l'avoir fait. On m'a répondit : "eye non, moi je ne me suis pas préparé, personne ne se prépare, faut rester au naturel, moi je connais personne qui s'est préparé, faut rester vrai... ".

 

Tu ne trouve pas que ton "c'est très vrai pour beaucoup de monde" sonne "il doit ben juste avoir 3-4 weirdos qui se pratiquent" ?

 

Il y a des moyens simples et efficaces de se pratiquer. Je vais en faire un thread bientôt. Je risque de me faire basher... on croirait que c'est un tabou ici.

Link to comment
Share on other sites

Eh bien, je l'ai fait aucune préparation pour le MEM et juste étant naural et improvisée était mon ticket pour l'école de médecine. :P To each their own.

 

Je n'ai pas dit que ce n'était pas possible de réussir les entrevues sans se pratiquer.

 

J'ai dit que c'était biaisé de présenter les faits de façon à faire croire que personne ne pourrait retirer quelque chose d'une pratique personnelle.

Link to comment
Share on other sites

Je te crois entièrement que tu l'as fait sans te préparer. Quand j'ai demandé une première fois, s'il y avait moyen de se prépare, je l'ai encore plus cru quand 10-15 personnes me l'ont le confirmer qu'il n'y avait rien à faire.. je me suis dit ok j'ai vraiment pas besoin de préparation. Même sur le site officiel des universités on le dit: "Il n'y a pas de préparation aux mini-entrevues multiples."

 

Mais c'est pas vrai pour tout le monde. Tsé... t'as quoi comme bagage ? ... ok psycho (j'imagine avec ton pseudo)... donc t'as une idée comment aborder des gens en crise... moi ce que j'ai comme bagage... ok j'ai un DEC, j'ai déja chauffé des 10 roues, j'ai fait de la mécanique lourde... pas terrible comme bagage pour parler avec quelqu'un de suicidaire. Tu vois ce que je veux dire...

 

L'été passé, sur ce forum, je disais sensiblement la même chose, soit que quelques heures de préparation m'auraient fortement aidé et je regrettais de ne pas l'avoir fait. On m'a répondit : "eye non, moi je ne me suis pas préparé, personne ne se prépare, faut rester au naturel, moi je connais personne qui s'est préparé, faut rester vrai... ".

 

Tu ne trouve pas que ton "c'est très vrai pour beaucoup de monde" sonne "il doit ben juste avoir 3-4 weirdos qui se pratiquent" ?

 

Il y a des moyens simples et efficaces de se pratiquer. Je vais en faire un thread bientôt. Je risque de me faire basher... on croirait que c'est un tabou ici.

 

^^ Pas du tout ce que je veux dire... beaucoup de monde ne veut pas dire que les autres sont weirds ou bizarres. C'est la même chose que les méthodes d'étude, certains prennent des notes, d'autres font différemment, c'est individuel.

 

Et au fait, mon background est en informatique graphique, pas psycho. Et je n'avais jamais travaillé avant vu que je m'entraînais à temps plein plus de 30 heures par semaine donc les MEM n'ont pas nécessairement à voir avec le background.

 

Mais vas-y pour faire un thread... si c'est sensé je ne vois pas pourquoi tu te ferais basher??

Link to comment
Share on other sites

Mais vas-y pour faire un thread... si c'est sensé je ne vois pas pourquoi tu te ferais basher??

 

Parce que nager à contre-courant, c'est jamais facile... haha

 

À mon avis, les MEMs ont tout à voir avec le background. ;)

 

Edit: ok on dérape un peu du sujet initial. Mon but n'étant pas tant de parler des MEMs que de parler de l'importance de montrer les deux facettes possibles d'un même sujet. À force de n'en montrer qu'une, on fini veut, veut pas, à l'imposer comme vérité tacite.

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDre

Personnellement, quelque chose qui m'a nuit grandement a été de croire ceux qui disaient que les MEMs ne devaient avoir aucune préparation "rester au naturel". Yeah, right...

 

Une raison peut expliquer qu'on ta donner ce conseil, c'est que ce forum est rempli de gens qui veulent entrer en médecine au même temps que toi. Tu es leur compétition et je suis persuadé qu'ils veulent que tu soit désavantagé en te faisant croire que tu n'a pas besoin de te préparer.

 

Your just the competition, they will kill you if they have a chance. And if they can do it online it's even better ;)

Link to comment
Share on other sites

Moi aussi l'année dernière on m'a dit qu'on ne pouvait pas se préparer aux entrevues....malheureusement cette méthode n'a pas fonctionné pour moi non plus. Cette année je me suis mieux préparer, j'ai lu beaucoup sur l'éthique médicale, préparé des pratiques de MEMs avec des étudiants déjà admis, etc.

 

La meilleure pratique pour ceux qui le feront une deuxième fois c'est de l'avoir fait une première fois! C'est totalement différent parce qu'on sait quels étaient nos points à améliorer...:)

Link to comment
Share on other sites

Une raison peut expliquer qu'on ta donner ce conseil, c'est que ce forum est rempli de gens qui veulent entrer en médecine au même temps que toi. Tu es leur compétition et je suis persuadé qu'ils veulent que tu soit désavantagé en te faisant croire que tu n'a pas besoin de te préparer.

 

Your just the competition, they will kill you if they have a chance. And if they can do it online it's even better ;)

 

Il est temps de revenir à rapper. :P

Link to comment
Share on other sites

Même si ce n'est pas le sujet du thread, au cas où certains le lirait au sujet de la préparation, je crois que tous les personnes que je connais qui sont admis cet année avec moi ont pratiqué. Je ne crois pas qu'il faut prendre la chance de se fier uniquement à sa spontanéité et sa capacité d'adaptation pour un évènement aussi décisif dans sa vie, quelle que soit notre aisance. Les MEMs peuvent être stressants et je ne crois pas que se préparer peut nous nuire à part si on commence à apprendre par coeur des réponses et que ça parait. Alors autant se préparer avec ses amis et en faisant une introspection, je crois que tous devraient faire ce minimum pour réussir.

 

Et je ne crois pas que d'autres personnes aient voulu diminuer les chances d'entrer en médecine des autres en leur disant de ne pas pratiquer. Je crois qu'ils ne faisaient que répéter une information qu'on avait entendu mainte fois ici et là.

Link to comment
Share on other sites

Une raison peut expliquer qu'on ta donner ce conseil, c'est que ce forum est rempli de gens qui veulent entrer en médecine au même temps que toi. Tu es leur compétition et je suis persuadé qu'ils veulent que tu soit désavantagé en te faisant croire que tu n'a pas besoin de te préparer.

 

Your just the competition, they will kill you if they have a chance. And if they can do it online it's even better ;)

 

oh! la la la .... c'est si pire que cela les gens sur le forum !

J'avoue que l'opthalmologie est assez compétitive qu'il faut utiliser cette stratégie ;)

 

Personnellement, quelque chose qui m'a nuit grandement a été de croire ceux qui disaient que les MEMs ne devaient avoir aucune préparation "rester au naturel". Yeah, right...

 

Selon moi, plusieurs ont ce qu'il faut pour réussir les MEMs, alors pour eux, il s'agit de rester soi-même. Ils n'ont pas besoin de préparation ... en fait, la vie les ont bien formé depuis la naissance.

 

Plusieurs aussi manquent une petite quelque chose pour bien réussir, mais ils ne savent pas quoi ... c'est là que l'aide reste très précieux.

 

Finalement, il y a des quelques personnes qui n'ont pas du tout les comportements nécessaires pour réussir ! mais eux aussi ne savent pas ... là aussi il faut de l'aide pour qu'il prend conscience qu'à 18 ans, il est difficile de faire un changement dratisque de son comportement et qu'il faut oublier la médecine.

 

Alors, on peut dire que Blunt est dans la 2ième catégorie ! il y a besoin de ce petite quelque chose pour bien réussir ! Félicitations Blunt d'avoir le courage de prendre une année sabbatique et de te préparer aux MEMs.

 

Comment savoir comment on est ?

Probablement, la première étape est de demander aux adultes autour de nous (pas les parents) : pensez-vous que j'ai le comportement nécessaire pour être médecin.

Regarder un peu les téléséries sur les médecins (j'avoue que ce n'est pas l'idéal mais c'est très accessible pour tout le monde), pour savoir si je pourrais être dans un tel environnement.

Link to comment
Share on other sites

Excellent post, Hieu.

 

Absolument, la pratique peut être utile à certains requérants. Des simulations d'entretiens devant des étrangers peut vous préparer à la vraie chose. Et ils vous obligent à réfléchir de manière critique et de communiquer efficacement dans contrants temps. Si vous êtes timide ou manque de confiance, vous permettra de surmonter ces faiblesses à la pratique. J'ai simplement entré chaque station hâte de s'amuser et de démontrer mes traits comme médecin.

 

I did the MEMFI in my last year of undergrad. By that time, I had developed many skills in large measure by being forced outside of my comfort zone. I had lost my shyness, had developed communication skills, lots of experience with patients and walked into the MEMFI confident in my own abilities, looking forward to having fun. We are each different and come to the table with different skills. cherie136, a cegepien, had the perfect attitude for the MEMFI.

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDre
Il est temps de revenir à rapper. :P

 

I used to rap and I still rap. :)

 

oh! la la la .... c'est si pire que cela les gens sur le forum !

J'avoue que l'opthalmologie est assez compétitive qu'il faut utiliser cette stratégie ;)

 

N'importe qui ayant réellement compétitioner pour entrer en médecine sait que ses camarades de classes sont ses meilleurs amis, mais ses pires ennemis aussi. La compétition est féroce pour entrer en médecine. Je ne suis pas surpris que des individus sur ce forum suggèrent de ne pas se préparer pour l'entrevue afin d'avoir l'avantage sur leur compétition.

 

La pratique et la préparation est nécessaire pour tout le monde pour les MEM, comme pour n'importe qu'elle entrevue pour un emploi.

 

La préparation aux MEM n'est pas quelque chose de facultatif. Iriez-vous a une entrevue d'emploi non préparé? Je ne pense pas. Et c'est exactement la même chose pour les MEM.

Link to comment
Share on other sites

La pratique et la préparation est nécessaire pour tout le monde pour les MEM, comme pour n'importe qu'elle entrevue pour un emploi.

 

Ce n'est pas vrai. ontariostudent said it best about the MMI and it worked for me. She interivewed @ McGill with this approach. Some ontariostudent (abbreviated) posts

 

I did not actually prepare for the MMI other than reading "Doing Right". I am good at improvising and thinking on my feet, and I think that practicing might actually have been detrimental for me. The answers you practice aren't necessarily going to correspond with the situations you'll have, and if you try to remember how you dealt with a situation in the past you might lose focus on what you're actually dealing with. If you're not good at thinking on your feet I guess it's useful to have people throw random scenarios at you and give you a time limit, so that you get used to coming up with things to say under pressure. Have a parent or older person do it instead of a peer, so you have more pressure. I really think that is the only thing that would help, and it would only be useful if you get flustered when you're under pressure.

 

I had 1 actor station where I felt like I ran out of things to say after about 5 minutes. The actor kept saying the same thing over and over again, and I just kept reiterating my position in different words. I guess there's really no situation where you'd completely run out of things to say before time is up. I always got cut off. If you find that you have run out of things to say, try to come up with more arguments for whatever you are saying, or just reiterate it.

 

Don't be nervous. Just be confident and you should be able to deal with whatever situation arises. I'm not a nervous interviewee and I usually improvise well, and that's probably what helped me the most. I don't think there's any real practice to be done.

 

The MMI was definitely a lot of fun. The actors ranged in age, depending on the role they played. They were definitely having a lot of fun

 

I think it's good to know about current events because you can draw from them to deal with the issues, but I had no stations that required any specific knowledge of anything.

 

when they introduced the MMI they only mentioned actor stations and task stations. At task stations you will usually interact with the interviewer. At my interview I would have to perform some task and then the interviewer would talk to me about why I did it and how I did it. It wasn't completion of the task that mattered- they wanted to see your reasoning behind how you did it. It really was a fun interview!!

 

There is one interviewer and he asked tough questions, but not so tough that it seemed like he was out to get me. I think he was sort of trying to push me to my limits but not in a bad way. The questions were tough, but he was friendly. I didn't leave with a bad feeling.

 

The actors are acting, so they work off of whatever you say. In many cases you will walk in the room and have to initiate conversation without knowing why you're there. Just play off each other and act as naturally as possible.

 

I really enjoyed it. Some stations were really out of left field, but that's what made them fun! I don't think you can really prepare, except for knowing a bit about yourself and what it means to be a doctor (morally, ethically, etc). You need a sense of what's right, and everything will fall into place. If you don't know why you're there or what it means to be a physician (like the duty to help others, how to communicate, etc) you'll have a hard time with some of the questions.

 

 

Further excerpts taken from my Sticky found at http://www.premed101.com/forums/showthread.php?t=48582

MMI – A Possible Blueprint to Solving Problems Raised in Each Scenario

 

Assess the facts in terms of what is normally expected, including social & legal standards and norms of responsible conduct, look to ripple effects to persons involved, their family, the institution involved if any, society, including others in similar circumstances

 

Diagnose the moral and other problems. Determine what the parties believe to have happened and the impact upon them

 

Determine the purpose of this scenario for you

 

Consider what, if any, ethical considerations are involved as between the parties and wider society, and how these issues may be addressed by persons in authority

 

Determine what, if any, legal, bioethical or medical ethics problems or practical problems exist. Consider these as unexpressed facts in your analysis to come to a satisfactory or creative solution

 

Consider and discuss:

 

the options of actions of the participants and authorities

 

fully the ethical principles for each action option and conclude with persuasive argument supporting your plan of attack

 

Establish and discuss the goal you set for resolution of the ethical problem. Convince them that your plan of action (decision) will be acceptable in resolving the problem on a practical level, while addressing the ethical issues involved.

 

Justify the solution in terms of practicality and ethical considerations – both with the decision made AND the process of reaching and implementing the solution

 

Remember your ability to master a new situation in a time sensitive manner, while considering all factors that are not obvious and maintaining your composure, is what is being assessed.

 

OR

 

DEFINE THE REAL ISSUES, THE PROBLEM

 

STATE THE ETHICAL RULES THAT APPLY

 

APPLY THE RULES TO THE FACTS, TAKING INTO A/C RIPPLE EFFECT

 

REACH A CONCLUSION AND SOLUTION

 

DISCUSS THE ALTERNATIVES AND WHY NOT APPLIED

 

DISCUSS WHY YOUR APPROACH WAS APPROPRIATE

 

DEFEND YOUR POSITION WHEN IT IS ATTACKED

 

 

I found this some time back and it appears to be good guidance. The interviewers mark you from a ‘structured checklist’ ranging from “excellent”, “good”, “satisfactory” to “unsatisfactory”. Below is also an additional List of Skills and Behaviours that are specifically marked in one of the below categories:

4=Excellent, 3=Good, 2=Satisfactory, 1=Unsatisfactory Top Score=20

 

- Has a sense of establishing the facts to ensure fairness

 

- Demonstrates an awareness of the dilemma from a range of perspectives

 

- Ability to balance conflicting interests to come to a judgment about what is right

 

- Appreciates the need for students to consider the consequences of personal

behaviours

 

- Is able to draw lessons from experience to inform future learning

 

Excellent shows a degree of originality and creativity, including showing a good appreciation of the general issues in the context of professionalism. There is good coverage of the topic with relevant and reasoned argument. The answers demonstrate a clear view of how the various aspects of the topic relate to one another. There is reasonable evidence of critical reflection on professionalism on both the interviewee and that of others. The answers appear authentic and honest.

 

Good is the same as Excellent without the originality and creativity.

 

Satisfactory the answers are relevant but do not address all aspects of the topic. There is demonstration of understanding of the issue being considered and just enough evidence that a reasonable argument has been advanced. There is evidence of critical reflection on professionalism but the answers are more descriptive than analytical. The answers indicate a modest understanding of the topic but appear authentic and honest.

 

Unsatisfactory the discussion is not always accurate and relevant and key points are missed. The attempt at reasoned argument is of doubtful quality. Strategy is misfired.

 

Strength of your arguments, your communication skills, how you defend your position n/w/s provocation and the interviewer’s overall assessment of your performance and suitability to study of medicine and being a doctor are all factors.

 

Essential characteristics of Applicant:

Show ethical thinking and ethical decision making

Show professionalism, i.e. honesty, compassion, team working, ethical understanding knowledge of health care system

Dress conservatively, and note that your body language is important throughout interview

Bond with Interviewers if possible, in appropriate fashion

Effective communicator – ability to convey your ideas clearly and concisely. Listen to any explanations and statements given throughout the process

Eye contact and shake hands upon entering each MMI

Good interpersonal skills with Interviewers

Always appear calm and in control

Show quiet confidence as a person

Think before opening your mouth

Understanding – know why you are there

Ability to understand the principal issue of the situation and other important issues

Complete the answer before the time runs out

(wear watch in case no clock in sight)

Give an accurate overall portrayal of who you are

Be clear and unambiguous in your answers

Time Management is of the essence – not all applicants finish all answers. The ability to complete the task in a timely manner demonstrates an important skill

Maturity

Show no nervousness or anxiety no matter what

Thank Interviewers when each session is over (perhaps shaking hand again)

 

Behaviours having the following attributes:

*Responsibility

*Integrity – having moral courage and honesty, being deserving of trust

*Sensitivity to the needs of others – kindness, empathy, understanding, benevolence,

recognizing the physical and emotional vulnerabilities of others in situations

*Understanding the difficulties of others

*Responding sensitively and appropriately to situations given

*Empathy

*Seeing the larger picture and the impact of the situation upon others of similar or other vulnerabilities and upon the great community, seeing how to create practical or innovative solutions

*Insight

*Information Manager – sift the information given so as to focus on solutions to all issues, including those not apparent on the surface

*Effective Decision maker – being able to identify the problem, break it down and to identify the steps in problem solving

*Self-directed Learner – Inquiring mind to further knowledge and skills

*Ability to make a shared plan – your solution may involve cooperation of many parties for its success

*Understanding of health professionals in society

*Explanation in Context – as a communicator, Interviewers must know clearly why you have come to the decisions you have made, leave nothing for granted

*Ability to make shared plan in best interests of patient

 

People who will, in their professional relationships:

Take responsibility for their actions

Act ethically

Act in a congenial and collaborative manner

Be reflexive

Be reliable

Be trustworthy and honest

Demonstrate respect for others

Have commitment to help others

Maintain confidences

 

Mental processes that include:

Ability to summarize your position as your first statements

Ability to assimilate and evaluate information in time sensitive fashion

Critical problem solving abilities in time sensitive manner

Prioritize and manage solutions in a sensible fashion

Ability to communicate decisions to others in appropriate manner

Ability to defend your position or ideas expressed – be prepared for interviewers to rigorously challenge you

Ability to apply your general knowledge

 

Seeking students who will:

Be self-directed learners

Be an integral part of an interprofessional healthcare team

Be willing to self-assess

Be willing to work hard

Communicate effectively

Demonstrate ethical thinking

Demonstrate ability to manage time

Demonstrate ability to tolerate stress

Demonstrate good judgment

Demonstrate insight and empathy

Recognize and respect the benefits of science and role of others healthcare disciplines

 

There are these resources and many others listed on my Sticky:

http://www.acs.min-saude.pt/pns2011-2016/files/2010/03/pnsqueb.pdf

good overview of health care in Canada and role of physician (even though meant for Que)

 

http://rcpsc.medical.org/canmeds/CanMEDS2005/CanMEDS2005_e.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...