Jump to content
Premed 101 Forums

Can we rely upon advice given by members of premed.101.com?


Recommended Posts

N'importe qui ayant réellement compétitioner pour entrer en médecine sait que ses camarades de classes sont ses meilleurs amis, mais ses pires ennemis aussi. La compétition est féroce pour entrer en médecine. Je ne suis pas surpris que des individus sur ce forum suggèrent de ne pas se préparer pour l'entrevue afin d'avoir l'avantage sur leur compétition.

 

C'est vrai que c'est difficile d'entrer ... mais il faut croire qu'il a assez de places pour moi et mes 2 ou 3 meilleurs camarades en médecine. Alors, c'est mieux de travailler ensemble, 3 ou 4 têtes valent mieux qu'un ... et on va essayer d'entrer tous ensemble en médecine.

 

Par contre, il n'y a pas des dizaines de places en opthalmologie !

Là, on n'a pas choix de faire des jeux stratégiques avec les autres.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Guest DrDre
Ce n'est pas vrai. ontariostudent said it best about the MMI and it worked for me. She interivewed @ McGill with this approach. Some ontariostudent (abbreviated) posts

 

 

As ontariostudent said it. Reading doing right is actually a very good preparation for the interview. lol belle contradiction. Saying that you didn't even prepare for the interview, while reading a book about medical ethics is very, very misleading.

 

You need to be prepared for the interviews. As in any other job interview, you must know the job (know the program), have an idea of what you're going into, show that you are well read about medicine and ethics.

 

Now tell me, if you have 0 preparation how can you answer a basic question like: Do you have a question about our MD program? (question actually asked during the interviews this year). If you did the basic preparation, you can show that you are interested and well-read about the subject, and this may give you the edge in a close battle.

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDre
C'est vrai que c'est difficile d'entrer ... mais il faut croire qu'il a assez de places pour moi et mes 2 ou 3 meilleurs camarades en médecine. Alors, c'est mieux de travailler ensemble, 3 ou 4 têtes valent mieux qu'un ... et on va essayer d'entrer tous ensemble en médecine.

 

Par contre, il n'y a pas des dizaines de places en opthalmologie !

Là, on n'a pas choix de faire des jeux stratégiques avec les autres.

 

Je suis d'accord avec toi Hieu. Je suis un gars d'équipe, j'ai toujours pensé que travailler en équipe était la meilleure chose et je travaille toujours en équipe. Malheureusement dans la vraie vie, le contingent pour la médecine crée un esprit de compétition (qui n'est pas mauvais), mais ce qui entraine aussi certains comportement douteux (des livres qui disparaissent dans la biblio pour pas que les autres les lisent dans le cadre du cours, des gens qui ne te passent pas des notes de cours, des gens qui te donnent des mauvais conseils sur comment faire pour entrer en médecine, des gens qui te disent de ne pas faire de bénévolat que c'est inutile pour la médecine, des gens qui te disent de ne pas te préparer aux entrevues alors que tu apprend qu'ils organisent des pratiques avec un groupe restreint d'individu)

 

Je ne suis pas le seul a avoir vécu de telles expériences et j'estime qu'il faut prendre avec un grain de sel les conseils qu'on nous donne (en particulier sur premed101)

Link to comment
Share on other sites

Ce n'est pas vrai. ontariostudent said it best about the MMI and it worked for me. She interivewed @ McGill with this approach. Some ontariostudent (abbreviated) posts

 

 

As ontariostudent said it. Reading doing right is actually a very good preparation for the interview. lol belle contradiction. Saying that you didn't even prepare for the interview, while reading a book about medical ethics is very, very misleading.

 

You need to be prepared for the interviews. As in any other job interview, you must know the job (know the program), have an idea of what you're going into, show that you are well read about medicine and ethics.

 

Now tell me, if you have 0 preparation how can you answer a basic question like: Do you have a question about our MD program? (question actually asked during the interviews this year). If you did the basic preparation, you can show that you are interested and well-read about the subject, and this may give you the edge in a close battle.

 

Je ne sais pas... Je n'ai jamais lu Reading Right (ou un quelconque livre d'éthique autres qu'un livre de recherche pour un travail dans mon cours d'éthique comme 6 mois avant les MEM). Et, je ne pense pas que ça soit important si tu te connais assez pour savoir que ton argumentation peut être étoffée sur un coup de tête ou non : après tout, l'éthique, c'est un peu de bon sens et beaucoup d'argumentation. Si, pour toi, de la préparation pour les MEM signifie connaître un peu les programmes, alors oui, il faut un minimum de préparation si ce n'est que pour savoir dans quoi tu t'embarqueras. Je ne sais pas si j'ai une mentalité différente de plusieurs membres ici, mais ça fait longtemps que je fais des recherches sur les programmes de médecine. Les personnes réellement motivées à rentrer en médecine, selon moi, font faire toutes les recherches possibles pour connaître les programmes de médecine de la province.

 

Tu as une une question sur les programmes de médecine aux MEM? Bizarre :)

 

En tout cas, pour les collégiens, la variété des cours qu'on a et des expériences de vie qu'on a pu accumuler sont en elles-mêmes une préparation pour les MEM. Dans mon cégep, nous avons fait quelques pratiques de stations, qui ne nous ont rien donné sauf peut-être de la confiance en nous-même et une sécurité mentale par rapport aux MEM, parce que PERSONNE ne sait comment tu vas réagir dans une nouvelle situation. Même si j'ai moi-même fait des pratiques de station, je pense qu'elles ne m'ont pas donné un avantage sur les autres, parce que je suivais le courant de la station sans me demander "Oh, qu'est-ce que je faisais de mal dans les pratiques déjà?". J'étais focusée à donner mon 100% et à agir comme je le ferais dans une pareille situation, point à la ligne :) Aussi, pas mal toutes les personnes acceptées que je connais ne se sont jamais pratiquées et ont eu de super scores! Aucune préparation, pour la plupart des personnes, veut sûrement dire qu'il ne faut pas faire de pratiques d'entrevues et c'est donc pour cela que plusieurs disaient qu'il ne fallait pas se préparer. Par exemple, je sais que je suis capable de me former une opinion cohérente en quelques minutes et même sur le vif, donc je n'avais pas peur pour ça.

 

Cela dit, pour revenir sur le sujet premier de la conversation, je ne pense pas qu'il faille nécessairement invalider les conseils donnés par autrui sur ce forum. Nous sommes tous humains, nous faisons tous des erreurs, c'est un fait. C'est à la personne qui a demandé des informations de s'assurer que les réponses données sont véridiques et qu'elles correspondent bien à la réalité (avec le site de la faculté, des témoignages de gens qui sont passés par là, des conseillers d'orientation). Je ne pense pas que la majorité des gens ici veulent faire en sorte que des étudiants ne rentrent pas en médecine en donnant des conseils erronés : après tout, il y a plusieurs promotions sur ce forum qui prennent part dans une foule de discussions et pourraient montrer du doigt les mauvais conseils donnés aux autres membres. Nous avons tous des bagages différentes dans la vie et c'est ce qui fait la beauté de ce forum :) C'est pourquoi une solution proposée par un membre peut convenir à une personne, mais pas à une autre.

 

Comme on le répète depuis le début, c'est à l'avantage de la personne de faire ressortir les pours et les contres des solutions proposées par tout le monde pour trouver celle qui LUI convient :D

Link to comment
Share on other sites

As ontariostudent said it. Reading doing right is actually a very good preparation for the interview. lol belle contradiction. Saying that you didn't even prepare for the interview, while reading a book about medical ethics is very, very misleading.

 

You need to be prepared for the interviews. As in any other job interview, you must know the job (know the program), have an idea of what you're going into, show that you are well read about medicine and ethics.

 

Now tell me, if you have 0 preparation how can you answer a basic question like: Do you have a question about our MD program? (question actually asked during the interviews this year). If you did the basic preparation, you can show that you are interested and well-read about the subject, and this may give you the edge in a close battle.

 

All her prep amounted to reading Doing Right. her entire quote is:

I did not actually prepare for the MMI other than reading "Doing Right". I am good at improvising and thinking on my feet, and I think that practicing might actually have been detrimental for me. The answers you practice aren't necessarily going to correspond with the situations you'll have, and if you try to remember how you dealt with a situation in the past you might lose focus on what you're actually dealing with. If you're not good at thinking on your feet I guess it's useful to have people throw random scenarios at you and give you a time limit, so that you get used to coming up with things to say under pressure. Have a parent or older person do it instead of a peer, so you have more pressure. I really think that is the only thing that would help, and it would only be useful if you get flustered when you're under pressure.

 

I had 1 actor station where I felt like I ran out of things to say after about 5 minutes. The actor kept saying the same thing over and over again, and I just kept reiterating my position in different words. I guess there's really no situation where you'd completely run out of things to say before time is up. I always got cut off. If you find that you have run out of things to say, try to come up with more arguments for whatever you are saying, or just reiterate it.

 

In my case, my preparation for the MEMFI began years before the event. For many, many years, I was involved in competitive events on the stage and so, I was used to doing my best and being judged. I started volunteering at age 12 and as a result, I had to leave my comfort zone at an early age and become involved in activities for the benefit of others taking the initiative and exercising leadership. Hundreds of hours were invovled in helping trauma patients and occasionally, when there was a DNR, I could do nothing.

 

My undergrad program included academics and internships with patients/clients. It included: biomedical ethics; emergency care; human anatomy: musculo-skeletal human anatomy - the musculosketal system and accompanying circulatory and neurological systems; human anatomy II: systemic anatomy with major focus being the anatomy of the central circulatory and central respiratory systems, and it also addressed the anatomy of the brain and spinal column as well as the integumentary, digestive, and urogenital systems; human physiology I: the neurological, bio-energetic and endocrine systems; neuro control of human movement; biomechanics of human movement; human physiology II: the cardiovascular and respiratory systems; physiology of exercise with special emphasis on examinig the functional capacity of the cardiovascular, rrespiratory, neuromuscular and endocrine systems to acute exercise; pathophysiology in clinical exercise: reviews pathophysiology, medical intervention techniques, and medication profiles of the most common neuromuscular and orthopeadic diseases and disabilities; clinical exercise physiology internship I: participate in physicial activity programming offered to special populations, e.g., working with chronic elderly patients with neuro and motor dsyfunctions stemming from strokes, Parkinsons, MS, etc., under supervision, with goal to giving them greater mobility; pathophysiology in clinical exercise II: review pathophysiology, medical ingtervention techniques, and medication profiles of many common diseases and disabilities such as diabetese, heart attack victims and the obese, helping them develop a preventative exercise regime to prolong their lives and promote healthy living, etc.

 

And the MEMFI occurred right in the middle of my finals for my last year of undergrad. High grades were the priority as GPA stays with you forever if you are in undergrade studies; whereas I could always do the MEMFI again in the future.

 

So, I studied only for my finals. I walked into the MEMFI relaxed, ready and looking forward to a fun time. I was simply myself, confident, personable, a good communicator, an ethical thinker and a good problem solver under constraints of time. It would have been impossible to imagine what scenarios they might throw at me but I was confident that I could calmly handle anything thrown at me.

Link to comment
Share on other sites

 

Je ne sais pas... Je n'ai jamais lu Reading Right (ou un quelconque livre d'éthique autres qu'un livre de recherche pour un travail dans mon cours d'éthique comme 6 mois avant les MEM). Et, je ne pense pas que ça soit important si tu te connais assez pour savoir que ton argumentation peut être étoffée sur un coup de tête ou non : après tout, l'éthique, c'est un peu de bon sens et beaucoup d'argumentation. Si, pour toi, de la préparation pour les MEM signifie connaître un peu les programmes, alors oui, il faut un minimum de préparation si ce n'est que pour savoir dans quoi tu t'embarqueras. Je ne sais pas si j'ai une mentalité différente de plusieurs membres ici, mais ça fait longtemps que je fais des recherches sur les programmes de médecine. Les personnes réellement motivées à rentrer en médecine, selon moi, font faire toutes les recherches possibles pour connaître les programmes de médecine de la province.

 

Tu as une une question sur les programmes de médecine aux MEM? Bizarre :)

 

En tout cas, pour les collégiens, la variété des cours qu'on a et des expériences de vie qu'on a pu accumuler sont en elles-mêmes une préparation pour les MEM. Dans mon cégep, nous avons fait quelques pratiques de stations, qui ne nous ont rien donné sauf peut-être de la confiance en nous-même et une sécurité mentale par rapport aux MEM, parce que PERSONNE ne sait comment tu vas réagir dans une nouvelle situation. Même si j'ai moi-même fait des pratiques de station, je pense qu'elles ne m'ont pas donné un avantage sur les autres, parce que je suivais le courant de la station sans me demander "Oh, qu'est-ce que je faisais de mal dans les pratiques déjà?". J'étais focusée à donner mon 100% et à agir comme je le ferais dans une pareille situation, point à la ligne :) Aussi, pas mal toutes les personnes acceptées que je connais ne se sont jamais pratiquées et ont eu de super scores! Aucune préparation, pour la plupart des personnes, veut sûrement dire qu'il ne faut pas faire de pratiques d'entrevues et c'est donc pour cela que plusieurs disaient qu'il ne fallait pas se préparer. Par exemple, je sais que je suis capable de me former une opinion cohérente en quelques minutes et même sur le vif, donc je n'avais pas peur pour ça.

 

Cela dit, pour revenir sur le sujet premier de la conversation, je ne pense pas qu'il faille nécessairement invalider les conseils donnés par autrui sur ce forum. Nous sommes tous humains, nous faisons tous des erreurs, c'est un fait. C'est à la personne qui a demandé des informations de s'assurer que les réponses données sont véridiques et qu'elles correspondent bien à la réalité (avec le site de la faculté, des témoignages de gens qui sont passés par là, des conseillers d'orientation). Je ne pense pas que la majorité des gens ici veulent faire en sorte que des étudiants ne rentrent pas en médecine en donnant des conseils erronés : après tout, il y a plusieurs promotions sur ce forum qui prennent part dans une foule de discussions et pourraient montrer du doigt les mauvais conseils donnés aux autres membres. Nous avons tous des bagages différentes dans la vie et c'est ce qui fait la beauté de ce forum :) C'est pourquoi une solution proposée par un membre peut convenir à une personne, mais pas à une autre.

 

Comme on le répète depuis le début, c'est à l'avantage de la personne de faire ressortir les pours et les contres des solutions proposées par tout le monde pour trouver celle qui LUI convient :D

 

Très bien dit.

Link to comment
Share on other sites

The trolls, the troublemakers can easily be recognized by us all. And obviously, whatever they say is to be ignored.

 

Otherwise, generally speaking, we have a terrific group here, like cherie136, who give their honest opinions or share their wisdom and advice. None of us are perfect, all of us will be mistaken sometimes. Other members will share different views, other information. And if we use our common sense and good judgment in arriving at a conclusion on a given topic and/or we decide we need to ask further questions or go directly to the university for the answer, this forum still remains a great community for self-help and advancing the interests of the membership in the common goal of gaining entry into med school and in resolving other problems once having gained admittance.

Link to comment
Share on other sites

Je suis d'accord avec toi Hieu. Je suis un gars d'équipe, j'ai toujours pensé que travailler en équipe était la meilleure chose et je travaille toujours en équipe.

 

Je comprend.

Je m'excuse d'être indiscret, vous avez étudié dans quel CÉGEP ?

Link to comment
Share on other sites

Une raison peut expliquer qu'on ta donner ce conseil, c'est que ce forum est rempli de gens qui veulent entrer en médecine au même temps que toi. Tu es leur compétition et je suis persuadé qu'ils veulent que tu soit désavantagé en te faisant croire que tu n'a pas besoin de te préparer.

 

Your just the competition, they will kill you if they have a chance. And if they can do it online it's even better ;)

 

Non, je ne crois pas. Habituellement, les gens qui conseillent de ne pas se pratiquer pour les entrevues sont déjà en med. J'ai l'impression que c'est en quelque sorte honteux d'avouer s'être pratiquer pour un test supposé mesurer la personnalité d'une personne, comme si c'était à moitié avouer qu'on se savait moins avantagé, moins bon, moins intelligent, etc. (pick one) et qu'on ressentait le besoin de le faire pour se mettre au même niveau que les autres.

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDre
Non, je ne crois pas. Habituellement, les gens qui conseillent de ne pas se pratiquer pour les entrevues sont déjà en med. J'ai l'impression que c'est en quelque sorte honteux d'avouer s'être pratiquer pour un test supposé mesurer la personnalité d'une personne, comme si c'était à moitié avouer qu'on se savait moins avantagé, moins bon, moins intelligent, etc. (pick one) et qu'on ressentait le besoin de le faire pour se mettre au même niveau que les autres.

 

Plausible. Mais de ce que j'ai lu y'en a beaucoup ici qui donnent des conseils et qui sont meme pas en med.

Link to comment
Share on other sites

We can only give our best advice. And what is done with it is out of our hands. Exercising autonomy and free will, the recipient will do as he/she deems appropriate and has every right to ignore it.

 

It is good to be careful in taking any advice, especially from anonymous strangers on the internet.

Link to comment
Share on other sites

Plausible. Mais de ce que j'ai lu y'en a beaucoup ici qui donnent des conseils et qui sont meme pas en med.

 

Je connais assez bien les tests aptitudes (4 genres de tests) qu'avait avant.

Mais les MEMs, c'est vraiment nouveau, je crois seulement 4 ou 5 années et en plus je ne suis pas en medécine :)

Mais je connais les médecins dans 3 contextes différents :

1. réunion sociale et les fêtes avec les jeunes médecins.

2. mes patients : les médecins âgés et des médecins à la retraite.

3. relation professionnelle avec les médecins (surtout au téléphone).

Et bien sûr avec les étudiants en médecine sur le forum premed 101 !

Link to comment
Share on other sites

Une raison peut expliquer qu'on ta donner ce conseil, c'est que ce forum est rempli de gens qui veulent entrer en médecine au même temps que toi. Tu es leur compétition et je suis persuadé qu'ils veulent que tu soit désavantagé en te faisant croire que tu n'a pas besoin de te préparer.

 

Your just the competition, they will kill you if they have a chance. And if they can do it online it's even better ;)

 

You are a newbie here and really know nothing about this excellent, helpful community. You insist upon spewing negativity and have yet to make one single positive contribution to our community. All you are trying to do is tear it down. If anybody is trying to play headgames with our members, it is you. :eek: I can assure you that many, many members have been helped to attain their dreams on this forum.

 

If you feel so strongly we are a worthless bunch trying to tear down applicants, just leave us instead of trying to spread your misery to others. If you have no positive contribution to make, just leave.

Link to comment
Share on other sites

If you feel so strongly we are a worthless bunch trying to tear down applicants, just leave us instead of trying to spread your misery to others. If you have no positive contribution to make, just leave.

 

Everyone are young one time in their life.

When, you were teenager, many times you probably didn't understand why older people were not agreed with you ! But you were 100% sure that you were right. That's life.

I think this forum is good place to learn a lot of things and I'm sure you can help a lot of people. As a future physician, you have to be patient and not to give up in front a difficult situation or case ;) That's why I said often .... that's a good thread to pratice MEM.

Link to comment
Share on other sites

I think this forum is good place to learn a lot of things

 

You are absolutely right and hit the nail on the head. :)

 

I joined as a premed knowing abosolutely nothing about the process. I learned everything I know about the process from this forum. Although I am from Quebec, I learned about the process across Canada. In particular, I learned about and developed an expertise in editing written submissions.

 

As a premed, I began to pay forward. Indeed, in my very first year of editing written submissions - when I was still a premed - 100% of those I helped received interviews! I am now in my fourth year of helping premeds. The reason I remainpart of this forum is to pay forward.

 

I am unable to do a decent job editing written submissions in French, so I don't try. I do, however, read drafts and give constructive criticism of what needs changiing. Every French speaking member who came to me for help with their written submissions received interviews - and got into med school.

 

Therefore, it is difficult to be patient with someone who just arrives and has nothing to say other than unproven negativity. The purpose of this forum is self-help , and it works. Constructive criticism is good. But to attempt to tear down what we accomplish with a blanket claim that we are out to mess up applicants is pure nonsense and negativity. Itis effectively trolling. There have always been trolls here and this will continue.

Link to comment
Share on other sites

cherie136 is a poster person of what this forum is all about. There are so many others too. She came here as a novice to the process. cherie has shared her experiences, her opinions and her increasing knowledge. She has made only positive contributions from the very beginning. And now, she is a medical student! She has sought, received and given help. And she will be here for years, helping others. And incidentally, Robin Hood has given excellent advice to many, he and I have worked as a team helping others.

 

Those who want to just tear down this forum should set up their own forum.

Link to comment
Share on other sites

I know future_doc ... You wrote many posts so I know.

But many new posters want to be 100% real and says directly what they think ... even Robin Hood.

People will learn to care more about what they say or write on a forum ... they will be aware that is like on TV or on the newpapers, we cannot say what ever we want because it's not enough political correctness.

I'm 100% sure that DrDre will be a better and wise poster here or on another forum, give him a chance to learn, he is only 19 years old as other people gave you a chance to learn when you were 19.

Link to comment
Share on other sites

Sincèrement, je connais beaucoup de personne qui sont partit de se forum et qui rient litéralement de ce forum en raison de ce qui se dit... je trouve ça triste... disons que ça l'a pas mal changé il me semble en 1 an

 

C'est vrai que Sultanator et Incepted ne sont plus sur premed 101.

Mais Mbe, Tigars53 et vous-même sont encore sur premed 101.

C'est vrai que Sultanator contribuait beaucoup sur le forum de l'Université de Sherbrooke !

Link to comment
Share on other sites

I joined as a premed knowing abosolutely nothing about the process. I learned everything I know about the process from this forum. Although I am from Quebec, I learned about the process across Canada. In particular, I learned about and developed an expertise in editing written submissions.

 

As a premed, I began to pay forward. Indeed, in my very first year of editing written submissions - when I was still a premed - 100% of those I helped received interviews! I am now in my fourth year of helping premeds. The reason I remainpart of this forum is to pay forward.

 

I am unable to do a decent job editing written submissions in French, so I don't try. I do, however, read drafts and give constructive criticism of what needs changiing. Every French speaking member who came to me for help with their written submissions received interviews - and got into med school.

 

I'm going to choose not to believe your 100% success rate and use it as an example of "people, please think critically before accepting things at face value on a forum".

Link to comment
Share on other sites

Guest DrDre

 

As a premed, I began to pay forward. Indeed, in my very first year of editing written submissions - when I was still a premed - 100% of those I helped received interviews! I am now in my fourth year of helping premeds. The reason I remainpart of this forum is to pay forward.

 

 

Lolwut 100% success okay that's a big lie right there ;-).

 

And would you stop calling me a newbie? I read actively this forum for 2 years. I also read all the crap you wrote on other forums and I know what reputation you have on this forum. You may think you're a god here, but you're not. Not at all.

 

Yeah I speak my mind, and I always give my opinion on what I think, but if it was just for you, you would have muzzled me, not allowing me to give my opinion. You try to teach me a lesson on why I should not attack others (lesson that I learned), but you still attack me personally (I'm a newbie, I should go back to rapping ect.) It's a good think you're not a mod on premed101, although you surely asked to be one many times and I thank god that other people know and saw what kind of person you are future_doc ;-)

 

Everything happens for a reason :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...