Jump to content
Premed 101 Forums

INVITES/LA ENTREVUES MED-P McGill 2021 & Support


Recommended Posts

41 minutes ago, Turquoise said:

Quooi ça existe des groupes juste de sciences nat dans tous les cours? J'étais même pas au courant, mais clairement que ça fait une grosse différence, avec des 100% dans mes cours de base je hit même pas le 36... Sooo unfair, hahaha! Team Cégep public réputé faible qui donne des cotes horribles, qui est avec moi? :D

hahahaha representttt

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Ameliaaaa said:

This forum already gives me bad vibes, why is it just people flexing or complaining... 

 

Because medicine attracts the most neurotic, competitive, and anxious groups of people. There's also a selection bias and the sample size here are not representative of all. Just focus on yourself. You'll find encouraging comments and individuals on this forum as well ;)

Also, I can see that this process is extremely stressful, however, it is not the end of the world if things end up not working out.

1) Med-P is a competitive program

2) There aren't a lot of seats available (70 for Med-P, IIRC)

3) Not getting accepted to Med-P allows you to attend a university program whereby you can explore other careers and paths and still apply to medicine again if you want. Sometimes, people end up choosing another field where they are happier, others realized medicine is not for them. This is completely okay and there's nothing wrong with this. This path allows you to develop your skill, acquire a different perspective, and become more mature and there's nothing wrong with going to this path.

4) Do not let this entire process consume and define your worth. I understand it's easy to say this, but too often aspiring medical students see their accomplishment and worth be defined by whether they get into Med-P or even medical school or not. Canada is already one of the most, if not the most, difficult country to get into medical schools. Please be kind to yourself. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Ameliaaaa said:

This forum already gives me bad vibes, why is it just people flexing or complaining... 

you're literally in the wrong place if you think people are complaining or flexing . we 're just sharing our thoughts to get through the process together .   there's no bad vibes here , you're bringing them...

Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2021 at 12:01 AM, alex686 said:

 

I am sorry you felt this way towards the thread, or the whole forum.

Personally, when I discovered this forum with people sharing the same anxieties I had, sharing their stats, their experiences, you just basically get the feeling you're not alone in this process, and it really made me feel better.

Specifically, this thread is about sharing stats (nothing uncommon, many times if you say you got an acceptance in X school with no background info or stats, you will get asked by others what your stats/program/GPA were to help others size their own chances) & support, which basically describes why many share their concerns. A lot more is available on the forum if you keep looking. About the flexing, I feel like if I had average grades/stats and started this thread, it wouldn't be "flexing", but just a regular person sharing their stats. Regardless, everyone is just sharing their situation, wether it is limit, safe or good, because the point is to help each other in this admissions process, that is very competitive, which is why it is even more important to have any type of support (whether it is humour, infos, encouragements, etc).

If you are looking more for advice, there are plenty of ressources here too. I hope this message helped you, because I can totally understand how strange it can be if this is the first thread you read on this whole forum. 

supprimé

Link to comment
Share on other sites

In previous years it’s definitely been a place to share stats and get excited, but the whole first page is just people upset about their coters but letting us know they have a great average and even a troll (or maybe not, but that would be even worse) flexing their 40 rscore and 100ECs but saying they are worried. My coter and CV are fine and I’m not insecure about them but just two minutes on this page and I feel anxious. I hope we can try to be conscious of that, or it’s might be better to steer clear of this place...I was hoping to find a supportive place for interviews and stats but I guess not!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hirohito said:

Well, très sincèrement, il est fort normal que certaines personnes aient cette impression de toi considérant que tu sais très bien que tu possèdes une cote r très élevée, mais que tu agis tout de même de manière à faire croire que tu n'es pas assez bonne et que tu es excessivement inquiète. Bien que plusieurs personnes te répètent encore et encore que tu possèdes un avantage tangible et que tu ne devrais aucunement t'inquiéter, tu continues à vomir ta cote r immense à droite et à gauche dès que tu en as l'opportunité (je dis ceci de manière objective, ce n'est ni bon, ni mauvais, qui suis-je pour juger?) et je pense que c'est pour cette raison que les personnes ci-haut ont exprimé de tels sentiments. Encore là, je n'essaie pas de faire leur apologie, ni de t'attaquer d'ailleurs, mais simplement de partager mes observations objectives.

 

“manière objective” et “tu continues à vomir ta cote R” pick one mate, si t’étais objectif tu n’aurais pas choisi d’utiliser le mot “vomir” ¯\_(ツ)_/¯ mais je reste quand même assez d’accord qu’on pourrait tous voir qu’elle est une personne anxieuse. Toutefois, prends quand même la peine de considérer qu’il est tout à fait compréhensible d’être anxieux et vouloir se faire rassurer, car le processus d’admission en médecine est très obscur et il n’y a aucune certitude, et que ton choix de carrière en dépend énormément d’un tel processus. Un peu comme la loterie, dans le sens qu’avoir cote R élevée est comme acheter plus de billets de loterie pour augmenter tes chances de gagner, mais 1 - on ne sait pas si d’autres personnes autour de nous ont acheté combien de billets eux aussi (donc notre chance comparativement à eux serait nécessairement affectée), et 2 - même si on sait qu’on a beaucoup de chances à gagner, on ne saurait jamais for sure si le prix est déjà dans nos mains, comme il y a le facteur casper (qu’on peut seulement juger au feeling) qui peut venir tout nuire like a trainwreck. 

Mais bon, je suis très d’accord aussi que la personne en question aurait dû contrôler un peu ce qu’elle dit en ligne, comme au lieu de se faire rassurer, ça pourrait stresser beaucoup d’autres candidats qui ont des résultats inférieurs à elle. Peut-être le DM est une solution envisageable? 

(@alex686, mon DM est ouvert et celui de pas mal d’autre monde aussi je pense, so si jamais t’as besoin de ventiler un peu on est là!)

Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2021 at 8:00 AM, keipop said:

“manière objective” et “tu continues à vomir ta cote R” pick one mate, si t’étais objectif tu n’aurais pas choisi d’utiliser le mot “vomir” ¯\_(ツ)_/¯ mais je reste quand même assez d’accord qu’on pourrait tous voir qu’elle est une personne anxieuse. Toutefois, prends quand même la peine de considérer qu’il est tout à fait compréhensible d’être anxieux et vouloir se faire rassurer, car le processus d’admission en médecine est très obscur et il n’y a aucune certitude, et que ton choix de carrière en dépend énormément d’un tel processus. Un peu comme la loterie, dans le sens qu’avoir cote R élevée est comme acheter plus de billets de loterie pour augmenter tes chances de gagner, mais 1 - on ne sait pas si d’autres personnes autour de nous ont acheté combien de billets eux aussi (donc notre chance comparativement à eux serait nécessairement affectée), et 2 - même si on sait qu’on a beaucoup de chances à gagner, on ne saurait jamais for sure si le prix est déjà dans nos mains, comme il y a le facteur casper (qu’on peut seulement juger au feeling) qui peut venir tout nuire like a trainwreck. 

Mais bon, je suis très d’accord aussi que la personne en question aurait dû contrôler un peu ce qu’elle dit en ligne, comme au lieu de se faire rassurer, ça pourrait stresser beaucoup d’autres candidats qui ont des résultats inférieurs à elle. Peut-être le DM est une solution envisageable? 

(@alex686, mon DM est ouvert et celui de pas mal d’autre monde aussi je pense, so si jamais t’as besoin de ventiler un peu on est là!)

-

Link to comment
Share on other sites

Hey guys, I just wanted to say I think everyone's feelings are valid here. As someone with "mortal" grades myself, I can totally relate to feelings of inadequacy expressed by some of you, when constantly reading about super high-achievers with extremely high grades.

I will say though, it's probably better to get used to this sooner or later if you're planning to go to med school. Ever hear of imposter syndrome? If not, google it. Seems that a lot of ppl in med school suffer from it especially at the beginning, because all of a sudden you're now surrounded exclusively by super high-achievers with extremely high grades.

I understand @alex686 very well too and I think it's important to validate her feelings as well. This is just an analogy so it's not quite the same, but imagine for a moment a billionaire who comes to see a psychiatrist, he has a mansion, a Ferrari, a family... but he's depressed. Does the psychiatrist say to him, "stop vomiting your complaints to me - you have it all!"  ? No. The billionaire is certainly entitled to be depressed. Just like someone with super high grades can still feel uncertain to a degree about their abilities.

Hopefully the sharing of stats here can help relativize things, but @keipop I disagree with your suggestion to ask someone to resort to using DM as opposed to posting publicly. It's a free country, nobody has to be here and read anything if they don't want to, and I think as long as someone refrains from hate, racism, maliciousness etc it's their every right to post here and work through the feelings they're experiencing in their own way.

Again, as someone who doesn't have super godly grades myself, I can understand both sides of the coin. I do think that this forum is a good place and maybe we can all learn here; those with really high grades can work through their anxiety and hopefully see how good of a chance they actually have, and those of us with "mortal" grades can get used to the feelings of inadequacy that we are bound to encounter when surrounded by super high achievers.

let's just try to treat each other with respect and remember that what one person is experiencing can be totally valid, even if it's hard to believe it from the outside.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, keipop said:

“manière objective” et “tu continues à vomir ta cote R” pick one mate, si t’étais objectif tu n’aurais pas choisi d’utiliser le mot “vomir” ¯\_(ツ)_/¯ mais je reste quand même assez d’accord qu’on pourrait tous voir qu’elle est une personne anxieuse. Toutefois, prends quand même la peine de considérer qu’il est tout à fait compréhensible d’être anxieux et vouloir se faire rassurer, car le processus d’admission en médecine est très obscur et il n’y a aucune certitude, et que ton choix de carrière en dépend énormément d’un tel processus. Un peu comme la loterie, dans le sens qu’avoir cote R élevée est comme acheter plus de billets de loterie pour augmenter tes chances de gagner, mais 1 - on ne sait pas si d’autres personnes autour de nous ont acheté combien de billets eux aussi (donc notre chance comparativement à eux serait nécessairement affectée), et 2 - même si on sait qu’on a beaucoup de chances à gagner, on ne saurait jamais for sure si le prix est déjà dans nos mains, comme il y a le facteur casper (qu’on peut seulement juger au feeling) qui peut venir tout nuire like a trainwreck. 

Mais bon, je suis très d’accord aussi que la personne en question aurait dû contrôler un peu ce qu’elle dit en ligne, comme au lieu de se faire rassurer, ça pourrait stresser beaucoup d’autres candidats qui ont des résultats inférieurs à elle. Peut-être le DM est une solution envisageable? 

(@alex686, mon DM est ouvert et celui de pas mal d’autre monde aussi je pense, so si jamais t’as besoin de ventiler un peu on est là!)

Oui, je suis tout à fait d'accord avec toi, je ne remets pas en question son anxiété, c'est tout à fait justifié et comprehensible, et la rassurer est tout à fait normal aussi, je l'aurais aidée aussi, mais j'observais simplement qu'il y avait peut-être un manque de considération total pour autrui, voire certains candidats avec une cote r plus faible, alors qu'au contraire il ne faudrait pas induire ce sentiment d'infériorité à autrui.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hirohito said:

Oui, je suis tout à fait d'accord avec toi, je ne remets pas en question son anxiété, c'est tout à fait justifié et comprehensible, et la rassurer est tout à fait normal aussi, je l'aurais aidée aussi, mais j'observais simplement qu'il y avait peut-être un manque de considération total pour autrui, voire certains candidats avec une cote r plus faible, alors qu'au contraire il ne faudrait pas induire ce sentiment d'infériorité à autrui.

honnêtement, je peux comprendre ce point de vue: je ne crois pas que @alex le fait d'une mauvaise intention, mais c'Est sur que ça peut en décourager plusieurs de voir quelqu'un avec d'aussi bons stats stresser à ce point là. Personnellement, moi je m'en fous , mais je sais que plusieurs ressentent l'infériorité quand quelqu'un de beaucoup meilleur en termes de stats pense ne pas entrer dans le programme mais peu importe guys tt le monde a le droit de stresser faut juste avoir une certaine considération pour les autres 

Link to comment
Share on other sites

Le forum premed existe depuis plusieurs années dans le but de documenter les processus d'admission, établir des statistiques et aider les candidats ultérieurs dans leur démarche d'admission. Il faut que ça le reste. Je comprends complètement que certaines personnes puissent se sentir dépassées en voyant les scores des autres. Comme ça a été dit, votre Cote R ne vous définit pas comme personne. Vous êtes tous tellement plus que votre cote R et que vos études - et c'est ça que les comités d'admission veulent voir lors des MEM. Ils veulent des gens qui ne sont pas qu'une cote R, qui ont une vie à l'extérieure des livres et des devoirs.  Se comparer est inutile, car à ce stade, vous ne pouvez plus changer votre cote. Par ailleurs, se comparer est malsain pour votre santé mentale et votre humeur. Soyez fiers de vous être rendus à ce stade ! de vos accomplissements ! C'est déjà un gros accomplissement de pouvoir appliquer en médecine directement du cégep. Moi à 19 ans, je n'avais pas réussi cet exploit. 

Les admission c'est stressant pour tout le monde. Même pour ceux qui ont de fortes cote R. On ne peut pas invalider leurs sentiments. Si quelqu'un manque de respect à autrui explicitement, en indiquant sa cote R, là je peux comprendre. Mais on ne peut pas empêcher une personne de dire sa cote R car ça pourrait rendre les autres malheureux. Il faut apprendre à ne pas se comparer et à focuser sur ses propres objectifs. Si une personne continue à se comparer même durant le doctorat, ses 4-5 années en médecine seront pénibles et toxiques. Plus facile à dire qu'à faire, certes, mais c'est un apprentissage qu'il faut faire.

Je reconnais la bonne volonté de proposer des innovations tel que donner un range plutôt que la cote R fixe, mais je n'en vois pas la nécessité pour un forum d'admission. Libre à vous de le faire par contre, mais les gens qui veulent donner leur cote R ''exacte'' sont toujours encouragés de le faire. 

Pour ce qui est des trolls de la 1ère page, leurs publications ont déjà été enlevées auparavant, car ça polluait le thread et donnait des informations erronées. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, sachamitchell said:

Damn I wasn’t trying to attack anyone sorry if it came across that way. I was just making an observation. I’m not insecure because I’m confident in my application but I know for a fact some people come on here and see someone mentioning their 39 r score and get instantly discouraged. We talk left and right about encouraging each other but it just seems disingenuous when someone is worried about their app with a 38.5 global CRC and ECs and all that stuff. Like my r score is good (good enough to apply to med) but nowhere near 38.5 and I feel uncomfortable speaking about it to my BEST FRIENDS. My girlfriend only recently got to know about it because I’m always conscious about making others feel inadequate. Tbh the r score is a bullshit metric but it is what it is for now and I’ve always wanted to be a doctor so I have to deal with that. Anyway went on a tangent to say that publishing your r score online gives off bad vibes to me and I know I’m not the only one. Maybe a solution could be putting our r scores within ranges? Like 33.0-34.9, 35.0-36.9, 37+ if people are really that curious to know others’ stats. Sorry for the rant. Enjoy your weekends everyone!

Isn’t this the whole point of this forum then? In real life the R score is an unbreakable taboo for some reason so it’s really difficult to assess your own chances or to even vent. If your CRC is high enough apparently it’s "disingenuous" to voice your worries to your friends, so it’s good that you can come here, talk about it openly and see what kind of R scores other applicants actually have. After all, universities only display their lowest interviewed R scores so it’s hard to get a sense of what your stats should really look like if you’re not a CASPer god. I’ll also add that you can go back to last years’ acceptance threads to see that some people got rejected or waitlisted with high R scores. I’m not saying this to stress any of you out, but it’s the reality of med school applications in Quebec: the CASPer test is becoming more and more important, and for first-time takers especially, it is a highly unpredictable metric. OP’s worries are not unreasonable by any stretch of the imagination.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, soupefroide said:

Isn’t this the whole point of this forum then? In real life the R score is an unbreakable taboo for some reason so it’s really difficult to assess your own chances or to even vent. If your CRC is high enough apparently it’s "disingenuous" to voice your worries to your friends, so it’s good that you can come here, talk about it openly and see what kind of R scores other applicants actually have. After all, universities only display their lowest interviewed R scores so it’s hard to get a sense of what your stats should really look like if you’re not a CASPer god. I’ll also add that you can go back to last years’ acceptance threads to see that some people got rejected or waitlisted with very high R scores. I’m not saying this to stress any of you out, but it’s the reality of med school applications in Quebec: the CASPer test is becoming more and more important, and for first-time takers especially, it is a highly unpredictable metric. The OP’s worries are not unreasonable by any stretch of the imagination.

omg can you please share the thread in which applicants tell their verdict??

Link to comment
Share on other sites

so this forum took an unexpected twist, but I'll try to bring it back to the purpose of its creation:

Invitation/ LA : Refused

Catégorie : collégien

Programme : SN

Cote R : 35.950

Feeling sur le Casper : perso, je pense que j'ai fait average sur le casper, je pense pas etre parmi les meilleurs ni parmi les pires. (mais j'ai meet cut off pour ULaval so Imma bit surprised)

Overall CV : Je trouve que j'ai un vrmt bon cv, dommage que ça compte juste pour 10%: J'ai de l'experience en recherche, je travaille presentement en tant que 2e auteur sur une publication (pas encore publié, juste a work in progress), some volunteering in hospital envronment, travail en tant que tutuer, cadet, et j'ai gagné quelques concours de maths au secondaire

Commentaires : Ben j'espere que je vais recevoir une convocation aux mem, mais si j'en reçois pas je serais pas totally surprised given que j'ai pas de cote r de 37 ou qqchose

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...